Hej, Jag heter Erkan och jobbar med webbutveckling/SEO i Stockholm.
Jag har en egen hemsida på www.erkan.se samt en blogg på orhun.erkan.se MVH - Erkan

Friday, July 29, 2011

Sökmotoroptimering efter sajtens lansering

Tänk dig att du lanserat din sajt, att den har en topp-position på sökmotorerna och att du ligger väldigt bra till med sajten på nätet. Du har nu nått en nivå vi strävade efter i tidigare kapitel och du kan nu åtnjuta en ström av trafik in till din sajt.

Tyvärr är sökmotoroptimering för en sajt något som är ett fortlöpande jobb. Det är ett jobb som hela tiden måste ses över och underhållas för att sajten ska kunna hålla samma position i framtiden och inte falla tillbaka i sökresultaten. Det krävs en hel del jobb för att en bra positionerad sajt ska kunna hålla samma position konstant i framtiden.

Typiskt sett krävs det att man sitter några timmar per vecka och analyserar en framgångsrik sajts statistik för att kunna se hur sajten utvecklas på sökmotorerna.

Det gäller att ha koll på om konkurrent rankar bättre på vissa sidor mot den egna sajten. För att se denna statistik kan man använda program som visar dina sidors ranking utifrån ett visst nyckelord. Man kan dels göra detta själv eller använda ett program, vi rekommenderar att man gör detta för hand till en början för att lära sig rutinen.

Att titta närmare på statistiken för ditt webbkonto är också något man bör göra ofta i den kommande löpande framtida sökmotoroptimeringen eftersom det här visas tydligt var trafik kommer ifrån. Denna statistik visar också hur länge en besökare stannat på din sajt samt vilka sidor de besökt när de befunnit sig på din sajt. En annan viktig detalj att analyser i statistiken är antalet besökare som direkt lämnar sajten när de kommit till den, det kan vara en indikation på att besökarna inte hittar det som de eftersöker på nätet när de hittar till din sajt och är ett ämne för framtida analys om förbättringar av sajten.

Andra områden man behöver bevaka är nyckelord och länkar. Nyckelorden som din sajt är nischade för här och nu kan kanske ändras i framtiden. Nya produkter kommer och nya buzz-words uppkommer, om sajten inte uppdateras mot att nischas med nya nyckelord kan det betyda att man tappar trafik ju äldre sajten blir. För att vara riktigt framgångsrik behöver man vara något av en entreprenör och framtidssiare inom sitt område, att känna av och spekulera i vilka framtida trender som din sajt kommer att behöva knytas till för att hålla trafikflödet uppe även när det blåser kallt och vindarna vänder.

Länkar är ett annat område som man kommer att behöva analysera och granska. Man behöver kontrollera så att inkommande länkar kommer från rätt sorts sajter, sajter som är relevanta till din nisch. Kommer inlänk från en sida som är nischad i oetiska områden och andra mindre seriösa områden kan det skada din sajt. Att bevaka dessa områden kan man göra både manuellt och automatiskt med program.

Avslutningsvis behöver man utöver det som nämns ovanstående även bygga på sajten under kommande perioder. Man behöver lägga till länkar och innehåll så att sajten signalerar att den lever. Låt innehåll och länkar växa långsamt under lång tid framöver istället för att lägga till majoriteten av länkar och innehåll under en koncentrerad period.
Det textmässiga innehållet som du lägger till sajten bör ändras regelbundet, en gång varje dag, en gång i veckan eller en gång i månaden beroende på vilken nivå sajten ligger på. Under kommande period bör man lägga till användbar och relevant information som användare eftersöker och som fyller ett nyttighetsbehov. Var kreativ och tänk inte i samma bana att bara lägga till vanliga sidor, nyhetsbrevsarkiv, artiklar, bloggar och sidkartor är alla viktigt innehåll på en sajt och som kan bidra positivt till sajtens framtida utveckling inom sökmotoroptimering.

När sajten har varit online ett tag och etablerat sig på Google kan det vara lämpligt att gå igenom och granska ”onpage”-faktorer lite mer i detalj. Exempelvis att man döper bilder, sidor och länkar till nyckelord eller söktermer.

Avslutningsvis kan man sammanfatta att det kontinuerliga sökmotoroptimeringsarbetet måste fortgå då konkurrenter annars kan analysera och kartlägga din sajts framgång på sökmotorer. När de vet vilka svagheter din sajt har kan de även analysera länkar mot er sajt. Vetskapen om vilka länkar sajten har samt vilka svagheter ”onpage”-faktorerna har ger konkurrenter en tydlig signal om vilka svagheter sajten har och hur lätt det är att skapa en sajt som övertar er sajt i sökmotorerna.

•Följ upp sökmotorer och webbibliotek var fjärde vecka så att du är säker på att din sajt är med i dessa listor, finns sajten inte med efter 4-5 veckor kan du återanmäla sajten.

•Kontakta person ansvarig för webbibliotek om din sajt inte kommer in efter tre anmälningar.

•Kontrollera server loggar samt statistik löpande för att spåra hur dina besökare hittar din sajt och anpassa sajten till detta på lämpligt sätt genom att lägga till nytt innehåll anpassat till söktermer.

•Lägg till rubriker och länkar på startsidan och på undersidor om nytt innehåll för att hjälpa besökare och sökmotorer att hitta det nya innehållet.

•Glöm inte att lägga till nyckelord och nyckelordsfraser till din SEO-strategi om och när du lägger till nytt material eller gör någon förändring till din sajt.

•Ta en funderare om du behöver använda analys-program för att analysera nyckelordsfraser och positioneringsstatus.

•Undvik att göra stora förändringar i din SEO-strategi för tre månader i taget.

•Undvik att hela tiden göra förändringar på din sajt för att få den att positionera bättre på sökmotorer. Det brukar oftast ta lång tid för en sajt att indexeras grundligt på en sökmotor. Det är bättre att göra en förändring, vänta och dra en slutsats än att göra flera förändringar hela tiden allt för ofta.

•Kolla hur mycket ingående länkar din sajt har på Google kontinuerligt för att spåra vem som länkar till dig. Skriv följande i Googles sökruta för att se hur många som länkar till en domän ”link:www.domännamn.se” utan citat-tecken.

No comments:

Post a Comment